Monday, January 3, 2011

Berita Harian 01/01/2011

Apakah yang perlu kita pelajari sebagai orang yang biasa-biasa sahaja yakni bukan pelabur besar2an dari artikel ini. Pada pandangan saya yang juga orang biasa apa yang saya pelajari
1. Emas adalah komoditi yang tidak hilang dan sentiasa di " Re cycle " ...beli emas ...dah tak suka jual atau tolak dikedai ..kedai @ PG beli ....emas dilebur ....menjadi produk emas baru ..yang juga kita akan beli. Oleh kerana inilah harga komoditi emas sentiasa dipandang tinggi oleh manusia.
2. 20 peratus simpanan seharusnya di dalam bentuk komoditi yang sangat bernilai ini ....kerana nilai intrinsik ( perkataan yang saya baru pelajari ) yang tinggi. Dalam apa zaman pun nilai emas ni akan sentiasa dipandang begini.
3. Pelajarilah dari orang ekonomi ......emas = reserve negara ....kenapa? Kerana keupayaan emas menyimpan nilai kekayaan. The use of gold to preserve wealth ....ayat yang biasa kita dengar bukan. Nilai emas mungkin mendatar tetapi sukar untuk menjunam turun. Kenapa kita tidak melakukan perkara yang sama untuk rumahtangga kita?
  • Domestic reserve asset= emas ( dalam bentuk apa pun ) + perak ( bar dan syiling )
  • Sekiranya reserve semakin besar belilah asset lain seperti apartment yang memberi pulangan pendapatan atau tanah yang berguna etc
  • Terus membesarkan domestic gold reserve ...sama seperti negara2 kecil ....A house is just like a mini state where the father is the prime minister . Sekecil2 pemimpin adalah pemimpin yang memimpin keluarganya.
4. Membaca tanpa mengambil sedikit iktibar amatlah merugikan. Negara China membeli emas pada kadar 5 kali ganda pada hujung tahun 2010 pasti ade sebab.

No comments:

Post a Comment