Monday, January 10, 2011

Gold price movement in 2008 ...reality check

Mengapa saya sekarang kurang menekankan kepada pelanggan harga emas sentiasa naik. Ini adalah contoh terbaik untuk direnungkan. Pada tahun 2008 ..awal january harga emas pada paras USD850/oz ( wow .....murah giler banding sekarang ) ....jig saw pattern sepanjang tahun menunjukkan averaging value yang susut nilai ...dengan julat perbezaan harga tertinggi USD1011/oz ...ke paras terendah USD729/0z. Untuk sesesiapa yang meyimpan emas fizikal pada masa tu tiada appreciation value emas masing-masing. Yang untung adalah player dalam active market. Saya menyedari perkara ini selepas melihat satu persatu value of girl in USD/oz mengikut tahun dari tahun 2001 hingga 2010 dari http://www.kitco.com/scripts/hist_charts/yearly_graphs.plx .

Tetapi pandangan2 lain saya mengenai emas masih benar
1. Gold preserve your wealth. Nilai emas dlm tempoh jangka panjang adalah semakin tinggi dan predictable.
2. Emas fizikal dalam kuantiti yang sedikit untuk simpanan individu bukan untuk dijual untuk jangka pendek contohnya selepas setahun.
3. Emas bukan untuk disimpan tetapi untuk digunakan .....memberi pinjaman peribadi kepada empunya diri dan sangat boleh mengantikan kad kredit dan bayaran ansuran membeli barang ( bayaran tertangguh yg pasti megundang unsur2 tidak sihat )
4. Emas sebagai agen untuk memulakan perniagaan dengan memberikan pinjaman modal yang berulang-ulang.
5. Theory zero inflation bukanlah untuk emas ...kerana dalam pembuatan ba
rang2 pengguna banyak faktor yang terlibat untuk penentuan harga di pasaran terbuka. Tetapi keupayaan emas untuk membeli barangan yang sama untuk sepanjang zaman bukanlah sesuatu yang mustahil.

No comments:

Post a Comment